Acest site foloseste cookie. Navigand in continuare, va exprimati acordul asupra folosiri cookie-urilor. Afla mai multe x

Aici poti invata despre ce asteapta redactorii de presa de la o informatie sau de la un comunicat de presa. Invata sa redactezi comunicate de presa de succes.

Tip tranzacţie
Tip proprietate
Adauga anunt

Ce asteapta redactorii de presa de la o informatie sau de la un comunicat de presa?
Regulile unui comunicat de presa de succes.

Cum sa scrii un comunicat de presa de succes

Ce asteapta redactorii de presa de la o informatie de presa sau de la un comunicat de presa

Comunicatul de presa, respectiv informatia de presa reprezinta un mijloc central de comunicare cu presa si cu marele public. Indeosebi in mediile de specialitate, o mare parte a publicatiilor se bazeaza pe materialele trimise de producatori si ofertanti.

 

Obiectivul fiecarei Informatii de Presa este de a fi tiparita in cat mai multe publicatii posibil, pentru a fi adusa la cunostinta cat mai multor persoane – cu cat Informatia de Presa publicata este mai aproape de forma originala, cu atat este mai bine.

 

Pentru a obtine acest lucru, trebuie totusi sa respectati cateva reguli deoarece destinatarul are cu totul alt obiectiv: redactorul trebuie sa poata scrie o povestire pornind de la o informatie de presa sau de la un comunicat de presa!

In fiecare zi jurnalistul primeste un adevarat munte de informatii. Din cauza presiunii timpului, fiecare stire ii trece, in cel mai bun caz, o singura data prin mana si, atunci, el decide in cateva secunde asupra destinului acesteia. Daca fondul informarii nu devine repede inteligibil, informatia de presa ajunge la maculatura.

 

 

 

 

 

Intocmirea unui Comunicat de Presa

 

Primul paragraf de dupa titlu (paragraful introductiv) se numeste lead. El contine informatiile cele mai importante si raspunde la intrebarile clasice: cine, ce, cand, unde, cum, de ce? Cel mai bine este sa formulati introducerea ca pe o scurta instiintare. Din titlu si din scurta introducere trebuie sa se poata deduce continutul si mesajul comunicatului de presa.

Formulati propozitii usor de inteles, alcatuite din cel mult 20 de cuvinte. Celelalte paragrafe trebuie sa fie de o importanta din ce in ce mai redusa si sa explice in detaliu starea de fapt, oferind informatii suplimentare.

 

Comunicatul de presa trebuie sa poata fi scurtat in partea finala.

 

La sfarsitul fiecarui comunicat de presa prezentati un scurt portret al firmei dumneavoastra, care sa aiba o lungime de circa 700 de semne grafice. In cadrul acestuia descrieti domeniul de activitate al firmei, data la care a fost fondata, numarul de angajati, structura clientelei si sediul firmei, respectiv indicati link-ul corespunzator paginii dumneavoastra web.

Mentionati totodata si numele partenerului de contact pentru presa, atat in companie cat si la agentia dumneavoastra.

 

Limbajul

 

Evitati sa folositi superlative, chiar daca cei din conducere considera ca sunteti lideri de piata si vor sa prezinte noile servicii sau produse ca fiind cele mai frumoase, bune si minunate. Renuntati la mesajele publicitare, lauda de sine si mentionarea repetata a numelui firmei. In Informatia sau Comunicatul de Presa este vorba, relativ profan, despre o prozaica stare de fapt. Nici un ziarist nu va tipari o stire de tipul: “Firma X este cea mai puternica din piata imobiliara”. Furnizati informatii si surse care sa ii permita cititorului sa traga o concluzie de tipul: “Compania imobiliara X a reusit sa incheie in aceasta perioada un numar de Y tranzactii imobiliare, captand de pe piata interesul a peste Z% dintre clienti.” Evidentiati utilitatea corespunzatoare necesitatilor cititorului.

 

Tonul limbajului trebuie sa fie sigur pe sine, dar nu arogant. In principiu, stilul trebuie sa fie pozitiv. Paharul este intotdeauna pe jumatate plin, iar un soc intern radical, dupa mai multe trimestre proaste, constituie de fapt o repozitionare.

 

Sfaturi pentru redactarea textelor

 

Scrieti propozitii simple, precise si scurte, continand cel mult 20 de cuvinte. Cuvintele expletive precum “deja”, “caci”, “doar”, “asadar”, “intr-adevar”sau “de fapt” sunt candidate la eliminare. Renuntati la limbajul greoi, la prescurtari si acronime neclare. Fiecare propozitie ar trebui sa contina o informatie noua, iar la propozitiile secundare ati putea renunta. Frazele complicate fac textul ilizibil. Nu folositi niciodata un substantiv in locul unui verb. Scrieti activ si lasati persoanele sa actioneze. Pasivul este forma folosita pentru indicatiile de utilizare si pentru documentele oficiale.

 

Persoanele trebuie sa fie prezentate intotdeauna cu titlurile academice, prenume, nume si pozitia pe care o ocupa in companie. Citatele din spusele sefilor anima un comunicat de presa in masura in care explica o situatie noua si nu reiau lucruri deja mentionate. Citatul trebuie sa exprime o declaratie, nu sa fie un spatiu destinat “bla-bla”-ului. Orientativ, un citat trebuie sa reprezinte cel mult 25% dintr-un text.

 

Numerele de la unu pana la doisprezece se scriu cu ajutorul literelor. Numerele rotunde precum “zece”, “o suta”, “doua mii” puteti, dar nu trebuie sa le scrieti folosind literele. Punctele folosite pentru delimitarea miilor (1.000, 10.000) sporesc lizibilitatea. Nu fiti prea exact. Datele precum “596 de participanti” transformati-le in “aproape, circa, aproximativ 500 de participanti”. In defintiv, nu intereseaza numarul exact, acesta avand chiar o conotatie pedanta si birocratica. Limpeziti aglomerarile de numere cu ajutorul unui tabel.

 

Scrieti un comunicat de presa doar cand:

 

- vreti sa anuntati un eveniment,

-lansati un produs sau serviciu nou,

- ati incheiat un parteneriat strategic,

- ati efectuat un studiu interesant de piata,

- publicati rezultatele financiare ale companiei,

- vreti sa informati cu noutati despre industria in care activati etc.

 

Ce stiri NU fac obiectul unui comunicat de presa

 

- Articolele. Folositi sectiunea de articole pentru publicarea unui articol.

- Stirile invechite sau cele de care publicul este deja informat.

- Modificari evolutive minore in activitatea unei companii; schimbari de sediu, cresterea traficului pe site, etc.

- Orice este important doar pentru dumneavoastra, dar nu pentru ceilalti.

 

Periodicitatea

 

Nu trimiteti mai mult de unul, maxim 2 comunicate pe luna, decat daca aveti ceva exceptional de comunicat.

 

Sursa: Karl Frönlich, Daniela Lovric

 

 

Citeste si despre cum sa scrii o Stire de succes.