Home > Pregatire si specializare > Folositi corect capitalul uman! (2)

Folositi corect capitalul uman! (2)

Actionati ca un conducator adevarat!

PARTEA A.

Capitalul uman - partea a doua

Capitalul uman

O persoana poate ajunge patron pe merite proprii sau prin metode necinstite (pile, relatii, inselaciuni, furt,etc). Functie de cum a ajuns patron, el va apela, in relatiile cu angajatii, la autoritatea reala, data de competenta, comportamentul si faptele sale ori la autoritatea formala (de investitura), data de pozitia celui care detine painea si cutitul, avand drept de angajare sau concediere, promovare sau retrogradare, recompensare sau pedepsire. Adevarata autoritate este cea reala. De aici rezulta primele doua reguli pentru patroni:

1) Primul capital uman pe care trebuie sa-l folositi cu eficienta este propria dumneavoastra personalitate. Din aceasta cauza trebuie sa vi-o perfectionati continuu tinzand spre modelul ideal de patron, pe care il imaginati prin studierea psihologiei aplicate.

2) Patronul trebuie sa fie puternic si autoritar prin calitatile personale, competenta, comportament si fapte, nu prin autoritatea de investitura, pe care angajatii moderni n-o respecta, deoarece au posibilitatea sa plece la alta firma. Pozitia de patron nu este egala cu pozitia de zeu atotputernic, cu drept de viata si de moarte asupra angajatilor, ci de conducator puternic, competent, intelept, stapan pe sine, recunoscut de angajati ca autoritatea suprema in firma in mod constient sau inconstient. Oricat s-ar stradui un formalist sa-si impuna autoritatea dupa metodele deprinse in socialism (amenintari, terorizarea angajatilor, pedepse,etc) nu va reusi.

In ce scop munceste patronul? In ce scop se straduie sa invete, sa se autoperfectioneze, sa organizeze cat mai bine activitatea, sa obtina eficienta maxima in munca, etc? Pentru a dobandi glorie sau avere? Raspunsul este o alta regula pentru patroni:

3) Munciti din rasputeri pentru a obtine rezultate bune in plan material (avere), deoarece gloria e marfa proasta, se castiga greu, se pastreaza si mai greu, nu incalzeste decat inimi de orgoliosi, dar nu satura pe nimeni! Nu confundati gloria cu bunul renume de firma sau personal, castigat de dumneavoastra si de firma condusa, prin munca de calitate si comportare ireprosabila in afaceri! Luptati din rasputeri pentru bunul renume personal si de firma, deoarece acesta este un soi de capital moral pe care il puteti investi in afaceri! El va asigura reclama gratuita, de la om la om, va da acces la credite cu mai multa usurinta, va aduce contracte mai favorabile, etc.Bunul renume este o parte imateriala a capitalului uman (asa cum sunt multe din componentele acestui capital), care contribuie foarte mult la obtinerea unor rezultate pozitive in plan material.

4) Gandeste ca un conducator, nu ca un angajat sau ca o sluga! E bun sfatul? E foarte bun, deoarece societatea in care am trait (socialista) ne-a invatat pe majoritatea sa gandim ca niste slugi, ca niste condusi, ca niste persoane care asteptam ordine si rezolvari de la altii (inclusiv de la Divinitate). In conditiile liberei initiative patronul trebuie sa posede independenta de gandire si originalitate in imaginatie, incat sa-si depaseasca concurentii. In acest scop el trebuie sa-si insuseasca regulile gandirii realiste, logice, pragmatice si pozitive si sa se elibereze de ganduri parazite, consumatoare de energie psihica si timp. De asemenea el trebuie sa-si concentreze atentia catre sarcinile de conducator si sa nu preia sarcinile subordonatilor.

Concentrati-va toata atentia si energia catre sarcinile de conducator! Cele mai importante sunt urmatoarele:

a – Organizarea stiintifica a muncii angajatilor si repartizarea corecta a sarcinilor de munca, incat fiecare sa-si justifice salariul primit si sa nu se exagereze cu exploatarea constiinciosilor in favoarea chiulangiilor.

b – Concentrarea in mana proprie a informatiilor importante privind activitatea firmei, in general si a afacerilor concrete, in special, cu scopul de a-si crea o baza informativa pentru decizii corecte, realiste, producatoare de succese.

c – Prognoza evolutiei afacerilor, pe baza de informatii corecte si elaborarea planurilor de lunga, medie si scurta durata. Defalcarea sarcinilor de plan pe angajati si trasarea corecta a sarcinilor pentru fiecare in parte. Stabilirea prioritatilor de actiune, a ordinii de executie a sarcinilor si a termenelor de executie.

d – Concentrarea in mana proprie a dreptului la decizii fundamentale in probleme care privesc scopul fundamental al firmei sau de la o anumita valoare baneasca in sus.

5) Pastrati-va si aparati-va in orice situatie conceptiile fundamentale de viata si legile stiintifice de activitate din domeniul in care munciti! Nu permiteti nimanui sa va impuna, prin sugestie sau alte metode, conceptii, prognoze sau reguli nestiintifice de munca, deoarece in majoritatea cazurilor acestea va vor duce la esec!

Vi se pare ca v-am recomandat niste naivitati inutile? Stiti cati intreprinzatori aflati la stramtoare in urma unor esecuri economice sau a unor necazuri personale au incaput pe mainile unor escroci care le-au oferit “retete miraculoase de succes”, prin aplicarea carora s-au inglodat si mai mult? Escrocii nu ezita sa exploateze durerea si necazul omenesc cu scopul de a castiga cat mai mult.

6) Nu scapati nici o secunda din minte scopul principal al activitatii dumneavoastra si al firmei (obiectul principal de activitate), oricat de presat de timp ati fi, oricat de tentante ar fi propunerile sau sansele aparente, oricat de persuasivi ar fi interlocutorii! Nu va angrenati pe teren strain, in afaceri necunoscute, cu riscuri mari, oricat de tentante ar fi castigurile probabile! Intre probabilitate si realitate este o cale foarte lunga ce nu poate fi strabatuta decat rareori. Orice ezitare, sovaiala sau balabaneala in urmarirea scopului fundamental datorita aparitiei unor tentatii de castig din alte directii va poate provoca mari pagube. Aceasta regula s-a nascut din analiza a sute de cazuri de esecuri si falimente determinate de aventurism economic,de “lansare din inaltimi fara parasuta” cum se spune. Multi oameni cumsecade care derulau afaceri bunisoare au cazut prada aventurierilor economici care le-au prezentat planuri fanteziste de imbogatire rapida prin “tunuri” de tot soiul.

7) Nu va lasati fortati de persoane sau imprejurari pentru a lua decizii incorecte! Nu va lasati aglomerati cu sarcini care v-ar afecta capacitatea de decizie corecta! Stabiliti o ordine de executare a lor (ordinea de prioritati), incat sa nu va treziti presati de sarcini si fortati sa decideti in conditii de stres! Nu permiteti nici unei persoane sa va zoreasca in luarea unei decizii deoarece de cele mai multe oriva fi gresita, in favoarea celui care v-a grabit ori a unei persoane pe care o serveste! Nu va lasati cuprinsi de emotiile unui mare castig sau a evitarii unei mari pierderi atunci cand luati o decizie! Calmati-va, consultati-va cu specialistii dumneavoastra, concentrati-va ratiunea si constiinta, apoi luati decizii cat mai corecte si favorabile in plan economic! Nu dati raspunsuri imediate la oferte foarte importante (valoroase), venite din partea persoanelor cu care colaborati (parteneri de afaceri)! Nu dati raspunsuri imediate unor propuneri foarte importante, care angajeaza mari sume de bani si alte valori, facute de angajatii dumneavoastra! In ambele cazuri judecati calm, cu ajutorul specialistilor, cu scopul de a gasi varianta optima de raspuns!

Si acest sfat s-a nascut din realitatea economica romaneasca din aceasta perioada. Zeci de mii de faliti declara disperati: “Nu stiu unde mi-a fost capul! Parca mi-a luat Dumnezeu (dracul) mintile! De ce-oi fi ascultat eu de altul? De ce n-am avut taria sa refuz oferta aia?”

Deoarece a fost lacom si pripit, aruncandu-se la chilipir, ca guvidele la carlig. Invatati din necazurile altora, pentru a nu pagubi grav, a nu fi fortati sa invatati pe pielea proprie!

Sfarsitul partii a doua!

Vă urez sănătate, succese, pace în suflet și lumină în minți!

Daniel Serbanica

Daniel Serbanica

Pregatire personala prin studiu de manuale dezvoltare personala, tehnici de vanzare si comunicare.

More Posts - Website

Citit de 4,357 ori.
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

*