Home > Pregatire si specializare > Folositi corect capitalul uman! (6)

Folositi corect capitalul uman! (6)

Folositi corect capitalul uman

Arta conducerii oamenilor este o stiinta distincta

Conduceti stiintific angajatii!

 

PARTEA A.

 

Arta conducerii oamenilor a devenit, in ultimul secol, o stiinta distincta, in care s-au pregatit milioane de oameni, in stiluri diferite, functie de scoala frecventata (arta conducerii, stiinta conducerii, management etc. ). Primul lucru pe care trebuie sa-l stiti este faptul ca din coada de caine nu se face sita de matase. Daca o persoana nu poseda talent nativ cel putin mediocru pentru conducere, cu mare greutate va invata ceva folositor. In stiinta se face deosebire neta intre liderul natural, inzestrat cu talent, eventual dezvoltat empiric, care focalizeaza instinctiv sperantele si increderea colectivului si liderul de investitura, numit sau ales in functie fara a poseda talent nativ. Ideal ar fi ca liderul sa se recruteze numai dintre cei naturali, apoi sa fie supus unei pregatiri speciale. In aceasta situatie, intreaga societate ar trai mai bine (ar disparea pagubele produse de lideri incompetenti, corupti, iresponsabili, inactivi, lipsiti de talent).

Ca liberi intreprinzatori, nu avem incotro: invatam sa conducem angajatii sau cautam o afacere in care trebuie sa lucram singuri ori ne intoarcem in pozitia de subalterni (angajat) avuta inainte de privatizare. Nu e nici o rusine. Decat patron prost si pagubos, mai bine un angajat bun, bine platit. Nu oricine poate conduce o firma privata, nesubventionata de nimeni, in care se traieste din rezultate concrete si comensurabile, nu din vorbarie, zile prezente la serviciu, rang, grad sau functie. In libera initiativa, se vede cine este omul si ce poate face.

Stilul de conducere cuprinde multe variante, dintre care mai cunoscute sunt:

a.  Stilul paternal, specific capitalismului timpuriu, in care patronul de firma mica (meserias, de regula), se comporta ca un pater familiae cu angajatii, in majoritate rude sau amici, copii de amici etc. Acest stil se mai practica de micii meseriasi particulari care isi instruiesc ucenici pe cont propriu, la locul de munca. Nu este un stil recomandat pentru o firma moderna.

b.  Stilul autoritar, imprumutat din viata cazona, in care patronul nu este un specialist in domeniul de afaceri, ci un simplu vataf deservit de specialisti, la cheremul carora se afla permanent. El se ocupa numai de partea administrativa, disciplina, relatii etc. , capatand cu timpul unele cunostinte de specialitate in afacerea pe care a pornit-o exclusiv prin cumpararea inteligentei altora (folosesc notiunea de inteligenta cu sensul englezesc, de informatii, cultura). Acest stil se practica destul de des, inclusiv la noi in tara, insa are o mare hiba: patronul depinde in mare masura de angajatii specialisti, astfel ca poate fi ruinat de catre acestia  au fost deja destule cazuri).

c.  In fine, stilul stiintific, bazat pe competenta profesionala si manageriala, in care patronul este specialist in domeniul de afacere abordat, chiar daca nu cel mai bun si a capatat notiuni generale despre arta conducerii, din manuale si carti de popularizare stiintifica. Este cel mai eficient si mai sigur stil, fapt pentru care recomand sa nu va lansati in afaceri in domenii total necunoscute, caci ati risca toti banii dumneavoastra. Daca va place totusi un domeniu anume, puteti sa va angajati pentru catva timp la un patron, sau la o firma de prestigiu, sa “furati” meseria, apoi sa incepeti afacerea proprie cu un grad de siguranta ridicat. Desigur, daca aveti suficienti bani de riscat, puteti invata teoretic domeniul de abordat in afacere, puteti angaja un specialist care sa va invete din mers, puteti conta pe calitatea dumneavoastra de a va orienta cu repeziciune si a invata din zbor etc. Principalul este sa nu fiti strain de domeniu, sa nu va aventurati pe un teren in care nu sunteti sigur pe picioarele proprii.

Pentru patronii de la alineatul c., am sintetizat unele reguli de conducere a angajatilor, dupa cum urmeaza :

1.  Ce tie nu-ti place, altuia nu-i face! Oamenii au multe gusturi si sensibilitati comune. Nu aplicati pe pielea angajatilor ceea ce nu v-a placut la fostul dumneavoastra patron sau conducator, caci ei vor reactiona la fel ca dumneavoastra (va vor replica dur, ruinandu-va autoritatea si disciplina) ! Ramane de vazut cati patroni vor rezista tentatiei de a copia exact modelul de patron al dracului, care nu le-a placut cand erau angajati. Ciudata reactie, dar foarte des intalnita! Multi patroni fac exact ce facea patronul care nu le-a placut, dovedind ca nu sunt cu nimic mai buni decat el, ca n-au invatat sa conduca oamenii cu metode moderne.

2.  Nu loviti in calul care trage, nu incarcati cu noi sarcini pe cei mai harnici, mai responsabili si mai devotati, desi aceasta masura va scapa de griji, de niste eforturi si riscuri ! Toti patronii stiu aceasta regula, insa foarte putini o respecta. Din aceasta cauza, sarcinile firmei nu sunt impartite in mod echitabil. Unii muncesc prea mult, altii se prefac ca muncesc, pentru a-si justifica salariul. Patronul care plateste oameni din a doua categorie nu-si cunoaste interesele ori face un compromis moral cu angajatii chiulangii (ele sunt rude sau prieteni, sunt “obligatii” fata de functionari publici etc.) . In mod normal ar trebui sa-i schimbe cu oameni devotati, harnici, responsabili si competenti sau, cel putin, sa recompenseze “caii care trag” cu salarii mult mai mari si alte avantaje materiale (care om nu-si doreste mai multi bani ?).

3.  Ascultati parerile angajatilor mai bine pregatiti decat dumneavoastra! Adunati-i periodic pentru brainstorming, cu scopul de a obtine maxim de eficienta din inteligenta si competenta lor! Invatati pe furate de la angajati, dar nu va sfiiti sa invatati si direct, recunoscandu-va ignoranta in anumite probleme! Recunoasterea ignorantei nu va scade autoritatea, in timp ce ascunderea ei, prin decizii lipsite de baza informativa, v-o ruineaza sigur. Desigur, ideal ar fi ca dumneavoastra sa fiti specialistul numarul unu din firma, care sa poata zice oricand Faceti ca mine! Va invat, apoi vreau sa vad ca faceti numai cum v-am aratat. Acest stil de conducere, in care seful (patronul) e model de profesionist, intalnit mai ales in Armata si servicii secrete, da cele mai bune rezultate si asigura autoritatea maxima (reala). Desigur, daca sunteti intr-o astfel de pozitie, nu trebuie sa va substituiti angajatilor, sa munciti in locul lor, neglijandu-va sarcinile de patron. Le aratati cum se face treaba, ii indemnati sa copieze modelul, apoi verificati cum au inteles si cum aplica invataturile, dar nu mai mult. Nu munciti pentru angajati, nu duceti in spate angajati care nu-si justifica salariile !

4.  In momentul in care trasati angajatilor sarcini noi, din categoria celor pe care nu le-au mai intalnit, nici nu le-au mai executat, demonstrati cu rabdare fiecare operatie in parte, incat ei sa inteleaga ce au de facut! Raspundeti la intrebarile lor, apoi testati-i daca au acceptat solutia impusa de dumneavoastra! Dati ordine clare, precise, concise, in limbaj  simplu si corect! Asigurati-va ca au inteles corect ordinul (complet si exact) ! Nu dati ordine ambigue, interpretabile sau care arunca raspunderea de conducator pe umerii angajatilor, de tipul Descuracati-va cum puteti! Nu ma intereseaza cum faceti, sa iasa cutare rezultat! Angrenati cu  sarcini clare, concrete si realizabile fiecare angajat, incat sa-si justifice salariul, dar si pentru a-l putea controla cu privire la modul cum le-a indeplinit! In firma in care impartirea sarcinilor nu e clara, se produc cele mai mari incurcaturi, fuga de raspundere, pagube si alte fenomene negative.

5.  Dezvoltati sentimentele pozitive ale angajatilor la adresa persoanei dumneavoastra ! De ce aceasta recomandare? Nu e suficient sa cointeresam material angajatii, asa cum am vazut intr-un paragraf anterior? Nu e suficient sa le dezvoltam atasamentul fata de firma si mandria de a lucra la o firma de prestigiu? Nu, nu e suficient. In primul rand , angajatii dumneavoastra sunt romani, adica persoane cunoscute prin caldura afectiva, prin sentimentalism. Aceasta nu e rau deloc, deoarece un om perfect prezinta un echilibru perfect intre ratiune si sentimente, intre rational si afectiv. Ratiune au si calculatoarele, dar nu sunt oameni. Lipsa de sentimente (raceala afectiva) este periculoasa,este un semn sigur a unor afectiuni psihice. In al doilea rand, lucrati in Romania, tara in care, prin educatie si traditii, sunt divinizati conducatorii in carne si oase si mai putin institutiile. Romanii au nevoie de eroi, de modele vii in care sa creada orbeste, care sa le dea sentimentul de siguranta. Va dati seama ca, in epoca actuala, caracterizata printr-o mare nesiguranta economica si afectiva, angajatii au o adevarata sete de afecte, pe care o puteti satisface, cu beneficiu pentru dumneavoastra si firma. Cele mai importante sentimente pe care trebuie sa le treziti si sa le dezvoltati pe nesimtite in angajati sunt increderea in capacitatea de conducere a patronului, atasamentul fata de patron, simpatia si chiar dragostea pentru patron. Cum se castiga astfel de sentimente? Simplu: oferiti astfel de sentimente angajatilor si veti primi la schimb acelasi tip de sentimente! Fiecare om doreste sa fie simpatizat, iubit, apreciat, crezut pe cuvant si bagat in seama, fiecare om tanjeste dupa siguranta afectiva. In conditiile capitaliste, in care raceala afectiva a atins majoritatea relatiilor interumane (inclusiv familiale), angajatii tanjesc si mai mult dupa astfel de sentimente. Daca dumneavoastra va purtati cu ei simplu si omeneste, aratand interes pentru viata fiecaruia ori cel putin a celor cu care lucrati direct, veti trezi in ei sentimentele dorite.

Este foarte important sa cunoasteti un minim de informatii despre fiecare angajat  (nume, prenume, situatie familiala, situatie profesionala, situatie economica, greutati etc), pe care sa le puteti folosi cu dibacie in conversatiile cu ei. De asemenea, comportamentul dumneavoastra trebuie sa fie un model de modestie (majoritatea oamenilor o apreciaza), politete, bun simt, respect pentru opiniile si sensibilitatile altora, interes pentru viata si nevoile angajatilor. Adoptand un astfel de comportament, veti convinge angajatii ca, pentru dumneavoastra, ei nu sunt o simpla forta de munca cumparata si exploatabila, ci mai mult, sunt oameni cu care colaborati omeneste. In replica, ei va vor oferi ce au mai bun in ei, folosindu-si la maxim latura pozitiva din personalitati.

6.  Un caz particular de folosire a sentimentelor angajatilor il constituie raspunsul patronului la dorinta ascunsa in fiecare abgajat de a fi cineva, de a fi apreciat ca o personalitate, ca un specialist, ca un om cu idei folositoare, ca un om demn de a fi promovat in ierarhia economica. Fiecare om poseda astfel de dorinte ascunse, fiecare om se considera in taina o mare personalitate nedescoperita de cei din jur, deseori, nedreptatita in aprecieri, de sefi (patroni). De indata ce bagati in seama un astfel de om, pe care nici un sef sau patron nu l-a mai luat in atentie, tot ce este mai bun in el tasneste la suprafata. Iata un patron inteligent, care a descoperit cine sunt si ce pot cu adevarat! este gandul lui dominant. Asta patron pentru care merita sa muncesti cu tragere de inima, sa mergi alaturi de el pana in panzele albe!

Satisfaceti astfel de dorinte prin laude, aprecieri pozitive, recompense morale si materiale, avansari in functie, incredintarea unor sarcini grele, de raspundere! In acest ultim caz, faceti precizarea: Numai in dumneavoastra am incredere ca veti rezolva aceasta treaba in bune conditii!Veti constata ca angajatii se mobilizeaza exemplar, nu se mai uita la ceas, nu mai ridica pretentii aberante, nu mai barfesc si nu mai chiulesc. Fiecare isi vede de treaba sa, motivat sentimentalo-material de aprecierea pe care i-ati facut-o, de recompensa pe care i-ati dat-o si de dorinta fireasca de a castiga noi aprecieri si recompense.Acest climat de intrecere corecta in munca intre angajati este benefic pentru firma si pentru dumneavoastra, “stapanul” catre care se indreapta gandurile pozitive ale angajatilor.

Cred ca ati inteles ca, in astfel de cazuri, avem de-a face cu sugestii aplicate angajatilor de catre o persoana in care au mare incredere (dumneavoastra). Nu e un mijloc scump, deseori nu costa nimic.  Nu-i mare lucru sa-i spuneti unui angajat: Sunteti o valoare pe care am luat-o in atentie, Trageti tare, caci locul dumneavoastra este mai sus!, Stiam ca sunteti mai bun decat credeau ceilalti (prin aceasta afirmatie, il legati sufleteste de dumneavoastra). Sugestia pozitiva da aripi, trezeste sperante si fantezie, intareste ingerul alb din fiecare angajat, slabeste si reprima ingerul negru. Chiar daca unii angajati au si trasaturi negative de personalitate, nu-si mai permit sa le manifeste, ci si le reprima ei insisi, din dorinta de a nu pierde locul castigat in ochii dumneavoastra. In toate ocaziile, sugestionati pozitiv angajatii cu formule simple, de tipul: Am deplina incredere in dumneavoastra! Sunt sigur ca puteti face aceasta! Numai dumneavoastra puteti face aceasta (i-ati angrenat si orgoliul in joc)! Nu ma asteptam sa gasesc un specialist atat de bun! etc.

7.  O atentie deosebita trebuie sa acordati angajatelor de orice varsta. Ele sunt si mai doritoare de aprecieri pozitive, de comportament politicos si calm, de atentie si complimente. De ce sunt asa? Deoarece, in societatea capitalista, prea multi barbati au uitat sa se poarte frumos cu femeile, sa le acorde respectul, simpatia si dragostea de care sufletele lor au nevoie pentru a se intari si inflori. Majoritatea patronilor se poarta urat cu angajatele (unii, chiar imoral si ilegal), le trateaza ca pe o marfa din proprietatea lor, uita sa le spuna o vorba buna, sa le faca un compliment, sa le acorde un elementar salut. Prin astfel de comportari, patronii nu castiga, nu dovedesc ca sunt stapani, ci numai ca sunt marlani prost crescuti, care pierd un capital uman, deoarece nu-i stiu valoarea. In replica, angajatele se comporta rau, muncesc in sila, fara tragere de inima, il barfesc si nu ezita sa-l insele, sa-l minta, sa-l fure ori sa-l loveasca pe ascuns. S-a dus naibii atasamentul si simpatia pentru patroni, s-a dus pe apa Sambetei coeziunea colectivului din firma. Oricand, la cea mai mica pala de vant (esec), acesta se va destrama si patronul prost crescut ca ramane singur.

 

Sfarsitul partii a sasea!

 

Va urez sanatate, succese, pace in suflet si lumina in minti (creiere)!

 

Daniel Serbanica

Daniel Serbanica

Pregatire personala prin studiu de manuale dezvoltare personala, tehnici de vanzare si comunicare.

More Posts - Website

Citit de 4,353 ori.
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.