Home > Pregatire si specializare > Folositi corect capitalul uman! (9)

Folositi corect capitalul uman! (9)

Imaginatie si fantezie - Folositi spiritul inventiv al oamenilor

Imaginatie si fantezie - Folositi spiritul inventiv al oamenilor

Folositi corect capitalul uman! (9)

– ultima parte

 

Folositi spiritul inventiv al oamenilor!

 

 

Cea mai scumpa latura a capitalului uman este spiritul inventiv, spiritul purtator de nou, de creatii, inovatii si inventii originale, exploatabile in practica, pentru producerea de valori (bani, in primul rand).

Acest spirit are baza in pishicul nostru, in doua componente: imaginatia si inspiratia. Avand in vedere ca de aceste doua componente depind multe din succesele noastre, va propun sa le trecem in revista, tragand concluziile practice, aplicabile la domeniul nostru de activitate, libera initiativa.

Fantezia sau imaginatia  este un proces cognitiv de elaborare, nascocire, plasmuire, inventare sau imaginare a unor informatii, imagini si produse sau servicii noi, prin combinarea informatiilor, imaginilor si cunostintelor din creierul nostru, intr-o forma noua, originala. Acest proces este ajutat de inspiratie, care este operatia psihica de patrundere brusca in necunoscutul  viitor, de unde, prin iluminare, receptionam informatii relativ noi sau de noutate absoluta. La baza inspiratiei sta o constiinta superioara, cu doua laturi ale ei: preluarea unor informatii noi, necunoscute, din campul mental superior sau captarea unor informatii de noutate absoluta (emergente, geniale), se pare de la Divinitate.

Fiecare om isi foloseste imaginatia mai bine sau mai rau, mai rational sau mai emotional. De exemplu, auzim o stire politica la radio sau la televiziune si, daca este despre un lider simpatizat, o reproducem catre alte persoane mult inflorita in favoarea simpatizatului (am nascocit informatii pe care le-am adaugat la stirea auzita). Ati citit o poveste si  vreti s-o reproduceti copilului, insa constatati ca n-o reproduceti exact (nici nu se poate), ci interveniti cu fantezia dumneavoastra, modificand-o. Ca liberi intreprinzatori, suntem interesati sa nascocim servicii si produse noi, utile si vandabile, fapt pentru care va sugerez sa analizam putin fantezia :

  1.  Este un proces psihic de sondare a necunoscutului, o inscursiune in timpul viitor, cu scopul de a descoperi ceea ce nimeni n-a mai descoperit si inventat.
  2.  Acest proces psihic are la baza cultura generala, inteligenta si cultura de specialitate (informatii exacte din domeniul in care imaginam). Nici o persoana nu va putea imagina ceva realizabil, daca nu are informatii pe care sa le combine in diferite forme, apoi sa analizeze rezultatul prin prisma stiintelor, oprind numai pe cele care au o oarecare sansa de a fi aplicate in realitate. Fara stiinta de carte, nu poti inventa! Nimeni nu poate inventa ceva intr-un domeniu despre care nu cunoaste cel putin notiunile fundamentale. De exemplu, cum sa inventeze ceva in domeniul ciberneticii cineva care nu are elementare notiuni despre electronica, automatica etc? De regula, inventiile sunt facute de asii in domeniu, prin concentrarea laturii sentimentale  (pasiune pentru domeniu) si rationale  (cunostinte perfecte in domeniu).
  3.  Procesul imaginativ se desfasoara in mintea fiecarui om, indiferent de nivelul de cultura si inteligenta, insa nu cu aceeasi putere si cu aceleasi rezultate. Un taran imagineaza un mijloc simplu de a-si repara caruta, un elev inventeaza o noua metoda de copiere, un hot inventeaza noi metode de furt, un inginer inoveaza un aparat etc. Imaginatia este direct proportionala cu inteligenta, cultura generala si de specialitate si cu pasiunea pentru cunoastere, cercetare, descoperire. Cei mai inteligenti, mai culti si mai pasionati oameni vor inventa si vor descoperi mai multe.
  4.  Imaginatia este sustinuta de sentimente si interese, cum ar fi dorinta de a castiga bani din inventie, pasiunea pentru cunoastere, dorinta de glorie ori de a reduce confortul uman sau de a-i creste eficienta etc.
  5.  Puterea imaginatiei creatoare creste pe masura ce individul isi imbogateste cultura generala si de specialitate, capata experienta de viata si deprinderi de a imagina creator, cu scop pragmatic (util). Cei care imagineaza mistic n-au rezultate pragmatice, ci doar vise irealizabile.
  6.  In conditiile exploziei stiintifice, imaginatia devine o forta de productie foarte rentabila, fapt pentru care trebuie s-o cultivam si s-o dezvoltam la fiecare angajat.

 

Cum se dezvolta fantezia creatoare, producatoare de valori?

  1.  Prin stimularea dorintei de a sti cat mai multe. Cunostintele de cultura generala si profesionala formeaza baza de imaginare. In mod normal, crearea si dezvoltarea acestei baze trebuie sa inceapa in copilarie, din initiativa parintilor interesati ca pruncii lor sa reuseasca cat mai bine in viata. Dorinta de a cunoaste se stimuleaza  prin trezirea curiozitatii, intrebari ajutatoare si recompensarea copiilor care dovedesc silinta in cunoastere (la fel se procedeaza cu angajatii).
  2.  Prin directionarea imaginatiei catre domenii concrete (inventii tehnice, comerciale, agricole etc) si reprimarea tendintelor de imaginative sterile (mistice, reverii irealizabile). Invatati angajatii sa se intrebe mereu : Ce folosesc daca imaginez cutare chestie ? Cat castig ?
  3.  Prin imbogatirea continua a culturii generale si de specialitate cu cele mai noi informatii, din surse diferite : emisiuni stiintifice la radio si televiziune, presa de specialitate, literatura de specialitate, invatamant la locul de munca, internet etc. Am subliniat mereu ca fantezia depinde si de cultura generala, deoarece cultura de specialitate (profesionala) nu functioneaza fara un minim de cunostinte din domenii variate, pe de o parte, iar pe de alta parte, majoritatea inventiilor se fac pe terenul dintre stiinte diferite (deci, trebuie sa detinem cat mai multe informatii din cat mai multe domenii). In aceasta privinta, scriitorii ar trebui sa fie toba de cultura generala, deoarece opereaza prioritar cu fantezia.
  4.  Prin invatarea angajatilor sa caute metode de a-si usura munca, de a obtine eficienta sporita in activitate, de a castiga mai mult din inteligenta si cultura decat din bataturile in palme. Orice inventie utila a angajatilor trebuie sa fie incurajata si rasplatita cu bani. Mai  sigur mijloc de a deprinde angajatii sa gandeasca  imaginativ si creator nu cunosc.
  5.  Invatati angajatii sa nu gandeasca formalist, sa nu spuna niciodata numai pana aici se poate, asa spune cutare somitate, nivelul stiintei nu permite mai mult etc! Dumneavoastra si angajatii trebuie sa fiti realisti, sa va amintiti mereu faptul ca in nici un domeniu nu s-a ajuns la perfectiune, ca exista loc pentru inventii, inovatii si descoperiri. Fiecare generatie are limitele ei, dar le depaseste, deschizand drumuri noi, cu noi limite, pe care le vor depasi urmasii. In urma cu 150 de ani, majoritatea facilitatilor pe care astazi le consideram banale erau apreciate ca imposibilitati (lumina electrica, telefonul, avionul, calculatorul etc). Simpla comparatie dintre nivelul tehnic actual si cel din urma cu 150 de ani trebuie sa va mobilizeze in directia inventarii, inovarii, cercetarii si creatiei originale.
  6.  Capacitatea de inovare si inventare, implicit, imaginatia pe care se sprijina, se dezvolta pe masura ce facem primii pasi in inventica. Pofta de mancare vine mancand. Pe masura ce facem inventii, ni se deschide gustul  si perspectiva unor noi inventii. Inventiile se nasc din inventii. Cu cat inventezi mai mult, cu atat iti vin noi idei. Acest adevar este valabil in toate domeniile.
  7.   In fine, fantezia se poate dezvolta si prin sugestie-autosugestie. Puteti folosi o formula de genul : Posed un nivel de fantezie ridicat, cu care imaginez si proiectez bunuri si valori folositoare. Dar despre procedeele de sugestie si autosugestie va voi explica mecanismele in serialul care tocmai ce a inceput, adica “ Succesul se invata “ si despre regulile generale ale inventicii, prin aplicarea carora noi romanii putem castiga enorm vom discuta in alt serial, caruia nu-i voi scrie numele aici, serial special creat pentru succesul in afaceri.

 

Aici se termina acest mini-serial despre folosirea corecta a capitalului uman in afacerile noastre.  Sper sa va fie de folos asa cum imi va fi si mie din toamna acestui an cand imi voi deschide a doua mea afacere.

 

Va urez sanatate, succese, pace in suflet si lumina in minti!

Daniel Serbanica

Daniel Serbanica

Pregatire personala prin studiu de manuale dezvoltare personala, tehnici de vanzare si comunicare.

More Posts - Website

Citit de 4,171 ori.
  1. No comments yet.
  1. No trackbacks yet.

*